دیزاینفراخوان

هفتمین رقابت بین المللی ماریان برانت

رقابت طراحی

انجمن هنری Villa Arte e.V آمادۀ دریافت آثار هنرمندان برای هفتمین رقابت بین المللی ماریان برانت با عنوان «من یکسره از شیشه ام» است.

رقابت بین المللی ماریان برانت توسط بنیاد فرهنگی ایالت مستقل ساکسونی و شهر کمنیتس از سال ۲۰۰۱ تا به امروز هر سه سال یکبار برگزار شده است.

در سال ۲۰۱۹ و همزمان با بزرگداشت صدمین سالگرد تأسیس مکتب باهاوس در سراسر آلمان و جهان، هفتمین رقابت بین المللی ماریان برانت، پتانسیل کاربردی و نمادین شیشه، که نقش سازندۀ بی بدیلی در نخستین ایده هایِ خیالی این مکتب طراحی آلمانی داشته است،  را بعنوان یک مادۀ ساختمانی در کانون توجه خود قرار می دهد.

ماریان برانت در سال ۱۹۲۲، یک سال پیش از ترک تحصیل در رشتۀ نقاشی در دانشگاه باهاواس در وایمار و مبدل شدن به طراح اشیاء بدرد بخور، در یکی از اشعارش نوشتک «من یکسره از شیشه ام». در باهاواس ماریان تمایل داشت هر چیزی باشد جزء آنکه شکننده بنماید؛ در این مکتب نه صفت «ظریف» و نه «لطیف» به هیچ هنوان تناظری با کلیشه های زنانگی ندارند و در میان آثار مردان پیروی این مکتب نیز عنصر غالب هستند. از این رو برانت جایگاه خود در مکتب باهاوس را نه تنه در مقام زنی در زمینۀ زمخت فلزکاری حفظ کرد  بلکه قطعات بیشماری از ظروف فلزی، نظیر یک قوری چای با الهام از هندسۀ فضایی ساده، و اشیاء دیگری خلق کرد که امروز بعنوان نمادهای طراحی نگهداری می شوند.

شیشه در مکتب باهاوس تنها مادۀ ساختمانی آرمانی نیست که نوید فضاهای باز و پرنور برای چشیدن طعم نوین و مدرنی از زندگی را میدهد. شیشه بویژه برای لازلو موهولی- ناگیف مهمترین استاد ماریان برانت،  مدیوم رسیدن به روش تضمینیِ نوینی برای طراحی فضاها، اشیاء و تصاویر با نور نیز بود.

امروز هیچ مادۀ دیگری را به اندازۀ سطح صافِ شیشۀ سخت و شکننده لمس نمی کنیم. این امر به دلیل حضور فراگیر صفحات لمسی و ظروفی است که از می نوشیم. هر روز جهان را از درون شیشه می بینیم: نمای بسیاری از ساختمان ها ، تمام پنجره ها و غالب صفحات الکترونیک، عینک ها و شیشه های ماشین ها از شیشه ساخته شده اند. لنز های میکروسکوپ ها و دوربین ها در میان مهمترین حامیان ما در ادارک ما از جهان پیرامون ما هستند که بواسطۀ استفاده از ماشین ها بدست می آید.

هفتمین رقابت بین المللی ماریان برانت همچین این پرسش را مطرح می کند که آیا امروز میتوان شیشه را با تصاویر درخشانی که آرمان شهرها را در ذهن تداعی می کند مرتبط ساخت، و طراحان، عکاسان و هنرمندان امروزی چه اهمیت کاربردی و نمادین را می توانند به این ماده نسبت دهند.

 

رقابت  بین المللی ماریان برانت ۲۰۱۹ در دسته های زیر برگزار می شود:

 

طراحی محصول: در این دسته از رقابت از متقاضیان خواسته می شود که با در نظر گرفتن نماد و ویژگی های شیشه، به کارکردها موارد استعمال و نیز طرح هایی دست یابند که می توان در آنها از شیشه بهره گرفت و منجر به ساخت مصنوعات کاربردی و مفید می شود. یک محصول، طرح مطالعاتی یا مستندسازی الکترونیک با حداکثر سه شکل مختلف را می توان ارسال کرد.

 

عکاسی: دسته عکاسی این رقابت در خصوص پیدا کردن تصاویری است، که منجر به ایجاد تغییری در دریافت های حسی و از پیش تعریف شدۀ ما از این ماده و جنبه های مادی آن شود، و نیز کارهایی که آشکارا ویژگی های خود را در نتیجۀ مطالعه و بررسی این ماده بدست آورده باشند. سه عکس جداگانه یا مجموعه ای متشکل از ۵ عکس را می توان ارسال کرد.

 

طراحی تجربی: در این بخش ویژۀ رقابت به فرآیندها و طرح هایی توجه می شود که به کاوش های تجربی و غیر سنتی بر روی شیشه در فرآیندهای طراحی می پردازند. در این بخش خواهان مشاهدۀ طرح ها، مطالعات و مدل های تجربی هستیم که به کاوش بر ابعاد گوناگون فرصت های بکارگیری این ماده و نیز کاوش های هنرمندانۀ آزادِ خواب و خیال بر عبور نور و شفافیت شیشه می پردازد. یک محصول، طرح مطالعاتی یا مستندسازی الکترونیک با حداکثر سه شکل مختلف را می توان ارسال کرد.

 

مهلت ثبت نام: ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ (۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸)

 هزینه ورود: ۳۰ یورو

جایزه: ۵ هزار یورو

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هفتمین رقابت بین المللی ماریان برانت و ارسال آثار خود به سایت زیر مراجعه کنید:

https://marianne-brandt-wettbewerb.de/en/categories.html/

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا