اخبار هنریاقتصاد هنر

مجموعه هنری دیمین هرست برای فروش

مدیر سابق بیزینس دیمین هرست [۱]، کلکسیون هنری را در معرض فروش قرار می دهد

مزایای دوستی پرطرفدار بین دیمین هرست هنرمند و مدیر حرفه ای سابق توانمند او، فرانک دانفی[۲]، که گذران ساعات دودی اندک در باشگاه Groucho (گروچو) در Soho (سوهو) آن را پدید آورده بود، پیش از حراج Sotheby (سوتبی) در ماه سپتامبر در کلکسیون شخصی هنری Dunphy (دانفی) نمایش داده می شود که هدایای بسیاری از هرست را شامل می شود.

ظرفیت کسب و کار دانفی دو مزایده در محوطه های یکسان پشت سر گذاشت که تبدیل به افسانه های جهان هنر شد. در سال ۲۰۰۴، فروش محتویات رستوران Pharmacy  ، که برای آن هیرست هر چیزی را به شکل چوب های کبریت طراحی کرده و این که سپس دانفی با برچیده شدن رستوران ، مبلغ ۱۱ میلیون پوند پرداخت کرد. چهار سال بعد، دانفی Beautiful Inside My Head Forever را ابداع کرد ، حراج کارهایی که مستقیماً از استودیو هیرست، با دور زدن سیستم گالری بود .

زمان بندی فوق العاده بود: فروش طی بسته زمانی دو روزه در ماه سپتامبر برگزار شد، که درست همزمان با ورود سیستم بانکی به بحران جهانی بود. کل حراج نهایی به مبلغ ۱۱۱٫۵ میلیون پوند که رکورد جهانی فروش با حضور تنها یک هنرمند بود، از جمله ۱۰٫۳ میلیون پوند برای The Golden Calf، یکی از موجودات علامت تجاری هیرست در مخزن فرمالدئید، اما با شاخ و سُم های طلای ۱۸ قیراطی.

الیور بارکر، رئیس هیئت مدیره  Sotheby’s Europe، گفت: “پشت هر نابغه خلاق، یک شخصیت سونگالی[۳] (Svengali) مانند است که به رها سازی و هدایت استعداد آنها کمک می کند. برای دیمین هاست این شخصیت همانا فرانک دانفی بود که لمس شاه میداس دومی هم اینک افسانه ای است. ”

همچنین دانفی در فروش خصوصی برجسته Hymn در سال ۱۹۹۹ شرکت داشت ، اولین کار هیرست از سد ۱ میلیون پوند گذشت و با خرید امتیاز کارهای اول کسانی مانند چارلز ساتچی [۴] یکی از فروش های دوره ای گاراژی از کلکسیون خود را برگزار کرد.

دانفی و همسرش لورنا، دلال سهام،  اذعان داشتند که زندگی آنان به مدت ۳۰ سال وقف عرصه هنر بوده و این کارها مانند دوستان آنها هستند اما زمان کوچک سازی فرا رسید.

“بخش اعظم آن یادآور خاطرات شاد است و بسیاری را تنها به این دلیلی که عاشق ان بودیم خریداری کردیم. اما زمان منتظر هیچکس نمی ماند و زمان خداحافظی از برخی آثار هنری فرا می رسد هر چند خاطرات و دوستی ها ماندنی اند”.

فروش ۲۰۰ قطعه شامل قطعات موقعیتی، چرخشی و پروانه ای از آثار هرست ، یکی از قفسه های داروهایش زمانیکه دانفی بیمار بود. نقاشی با  عنوان معمولی عریض و طویل با این مضمون: زیبا، تماماً گرد، روز دوست داشتنی، اسباب بازی های بزرگ برای بچه های بزرگ، فرانک و لورنا، زمانی که دیگر کودک نیستیم، نقاشی مرده ایم. ”

فروش نیز شامل آثار اندی وارهول و ریچارد پرنس[۵] و بسیاری از هنرمندان بریتانیایی نسل جوان خواهد بود که دانفی از طریق هرست با آنها ملاقات کرد، از جمله تریسی امین، راشل ویترواد و آنگوس فایرست[۶]. مجسمه گوریلی ساخته ریچارد پرنس گاهی اوقات در محفل مهمانان شام دانفی اضافه می شد تا نحسی عدد ۱۳ را در محفل بزداید.

هرست و دانفی آگاهانه در سال ۲۰۱۰ هنگامی که دانفی بازنشسته شد از هم جدا شدند، اما رابطه آنها در شرایط خوبی بسر می برد. فروش مجموعه شامل یک مجسمه نیم تنه ساخته شده به مناسبت تولد ۷۰ سالگی در سال ۲۰۰۸، طرح هایی بر روی منو های رستوران و فندک سیگار پروانه ای خواهد بود.

دانفی اولین بار هنرمند را در گروچو( Groucho ) بنا به درخواست مادر هرست ملاقات کرد، که شنیده بود دانفی در تامین مالی متزلزل انواع هنری دستی بر آتش دارد- هرچند تصمیم اولیه وی برای رها کردن گروه ناشناخته ای که بعدها Led Zeppelin نامیده شد بهترین تماس او نبود.

عنوان فروش Yellow Ball (توپ زرد) و شامل هدیه هرست به مناسبت بازنشستگی دانفی بود، نقاشی مدور از پروانه ها بر روی زمینه ای درخشان زرد رنگ با عنوان Smashing Yellow Ball at Peace (ابشاری از توپ زرد در صلح).

دانفی اول بار زنی را که بعدها همسرش شد حین بازی با توپی زرد رنگ در اسنوکر دید که و بعدها شرکتی را که پایه گذاری نمود شرکت مدیریت توپ زرد (Yellow Ball Management) نام داشت .

نکات برجسته در نمایش سوتبی (Sotheby) از ۲۶-۲۲ ژوئن و نمایش کلکسیون کامل از ۱۵ سپتامبر خواهد بود ، قبل از فروش در ۲۰ سپتامبر که انتظار می رود تا ۸٫۴ میلیون پوند عایدی داشته باشد.

منبع: گاردین

مترجم : نجمه پناهی

 

 

 

 

[۱] Damien Hirst

[۲] Frank Dunphy

[۳] موسیقیدان رمان جورج دو موریر

[۴] Charles Saatchi

[۵] Andy Warhol and Richard Prince

[۶] Tracey Emin, Rachel Whiteread and Angus Fairhurst

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا