اخبار هنریفرهنگ

جایزۀ بین المللی عکاسی سونی ۲۰۱۸

عکسهای برگزیده و راه یافته به جایزه عکس سونی

جایزۀ بین المللی عکاسی سونی ، رقابتی که هر ساله توسط سازمان جهانی عکاسی برگزار میشود، فهرست کوتاهی از برگزیدگان سال ۲۰۱۸ خود را به تازگی اعلام کرده است. چیزی در حدود ۳۲ هزار اثر هنری از ۲۰۰ کشور جهان در رقابت امسال شرکت کرده اند. سازمان دهندگان این رقابت فهرست کوتاه برگزیدگان این دوره را منتشر ساخته اند. برندگان نهایی طبق برنامه قرار است در تاریخ ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) معرفی شوند.

توضیحات ذیل توسط عکاسان آورده شده است

  1. ماماتوس، «بولتون، کانزاس».

میچ دوبروتر، ایالات متحده، عکس برگزیده، بخش حرفه ای، عکاسی جهان طبیعت و حیات وحش (رقابت حرفه ای ۲۰۱۸)

  1. سیاه و سفید. «این تصویر در ژانویه ۲۰۱۷ در استودیویی در شهر آسال کشور سوئیس بعنوان بخشی از پروژۀ رنگ آمیزی بدن گرفته شده است. برای تجربه کردن رنگ های مختلف، مدلهای گوناگونی رنگ آمیزی و سپس از آنها عکس برداری شد. هدف این پرتره خلق گونه ای زندگی ایستا با استفاده از سطوح گوناگون و ایجاد فضایی برای برداشت های متعدد بود. آنچه برای من اهمیت داشت تضاد میان سیاه و سفید و فروکاست مدل (اونیل برگی) به این تضاد بود.

ولنتینا مورانه، ایتالیا، عکس برگزیده، بخش آزاد، عکاسی پرتره (رقابت آزاد)

  1. ایران – کاشان. « درون یکی از خانه های سنتی عباسی (متعلق به اواخر قرن ۱۸ام).»

نیکلاس بویر، فرانسه، عکس تقدیر شده، بخش آزاد، عکاسی سفر (رقابت آزاد).

  1. چشم در چشم. «این عکس در یک کمینگاه زیرزمینی در منطقۀ حفاظت شدۀ حیات وحش زیمانگا در آفریقای جنوبی گرفته شده است. در مجموع مدتی در حدود یک ماه را به امید دیدن گربه سانی بزرگ که برای خوردن آب بیاید در این کمینگاه سپری کردم و تنها یکبار این فرصت دست داد که از این پلنگ نر زیبا که با احتیاط فراوان برای خوردن آب تا فاصلۀ سه متری من پیش آمده بود عکس بگیرم. مشاهده و عکس برداری از این گربه سانان بزرگ همیشه فوق العاده است، اما تا این اندازه نزدیک بودن به آنها و داشتن تماس چشمی با آنها بطور یقین تجربۀ کاملا متفاوتی است.»

برندن کریمر، آفریقای جنوبی، عکس تقدیر شده، بخش آزاد، عکاسی حیات وحش (رقابت آزاد).

  1. ویسیلکی و ویورگوس. «عکسی پیچیده که در یک شات در زمان واقعی در یک عروسی یونانی گرفته شده است. چنانچه بتوانید تک تک منظرها در این تصویر را مشاهده کنید، می توانید پی به افعال متفاوتی در آن واحد شوید، که تمامی آنها در یک حس با یکدیگر مشترک اند: مسرت و شادمانی آن روز.»

ماریوس کورونیوتیس، یونان، عکس تقدیر شده، بخش آزاد، عکاسی فرهنگی (رقابت آزاد)

  1. از مجموعۀ تعلیق. «در حدود ۶۰ مایل دورتر از ایروان، پایتخت ارمنستان، نیروگاه اتمی متروک مِتسامور قرار دارد. تا مدتهای مدیدی این نیروگاه (که در شهری به همین نام واقع شده) دست کم به دو دلیل اسباب نگرانی بود: اول آنکه این نیروگاه فاقد هرگونه محفظۀ محافظ (برای حفاظت از آلودگی حاصل از نشت احتمالی مواد رادیو اکتیویته) است و دوم آنکه در منطقه ای یهودی نشین قرار گرفته. بنا بر نظر نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۱، این نیروگاه به ظن قوی خطرناک ترین نیروگاه اتمی جهان است. در ژانویه سفری به این شهر برای تهیه مستندی از چگونگی زندگی مردمان آن داشتم. آنچه یافتم ۱۰ هزار تن از مردمانی بودند (یک هزار تن همچنان در نیروگاه کار می کردند) که در شهری از ساختمان های متعلق به دورۀ شوری سابق می زیستند و در تعلیقی میان تردیدها و ترس ها، فقر و بقا، زندگی و مرگ گرفتار آمده بودند.»

استفانو مورلی، ایتالیا، عکس برگزیده، بخش حرفه ای، عکاسی معاصر (رقابت حرفه ای).

  1. اورانگوتان سوماترا. «یک اورانگوتان سوماترایی در جنگل های بکر گونونگ لوسر در شمال سوماترا در آگوست ۲۰۱۷ به تصویر کشیده شده است. این عکس طی یک راهپیمایی ۵ روزه در کوهستان، در دل پارک ملی، در هنگام مواجه با گروهی از اورانگوتان های وحشی گرفته شد که در این منطقه سکونت داشتند. برخلاف اورانگوتان بورنین، اورانگوتان های سوماترایی به ندرت از درختان پایین می آیند که علت آن نیز همجواری منطقۀ زیست آن ها با ببرهاست. به یکباره توجۀ این اورانگوتانِ نرِ عظیم الجثه به ما جلب شد و تصمیم گرفت که از درختش پایین بیاید و در فاصلۀ چند متری ما بایستد و به وارسی ما بپردازد.

مارکو گایوتی، ایتالیا، عکس برگزیده، بخش آزاد، عکاسی حیات وحش (رقابت آزاد).

  1. سیلوئت ها. «در سفری به شهرستان لیبو در منطقه ای دور افتاده در جنوب چین، رقصی شبانگاهی در طول رودخانه ژانژیانگ برای بازدیدکنندگان اجرا شد. بازنمایی این منظرۀ زیبای ضد نور همراه با پارچه های نیمه شفاف در قالب تصویری مونوکروماتیک بر زیبایی آن افزوه است.»

استِوان گوروپ، اسلوانی، عکس تقدیر شده، بخش آزاد، عکاسی سفر (رقابت آزاد).

  1. طراحان. «امیلِ خوش پوش که برای عکسی برای Paypal ایستاده است در این تصویر همانگونه که انتظار می رود سرد و مغرور همراه با چانه ای برافراشته به نظر می رسد.

نیک دولدینگ، انگلستان، عکس برگزیده، بخش آزاد، عکاسی پرتره (رقابت آزاد).

  1. چمنزار انسانی. «عکسی که در ژین ژینانگ در کشور چین گرفته شده است.»

کان یوان چیام، مالزی، عکس تقدیر شده، بخش آزاد، عکاسی منظره و طبیعت (رقابت آزاد).

  1. تسلطانت. «Club Riad Mirage (مغرب، ۲۰۱۷) نام پنجمین نسخه از پروژۀ مستند سازی بلند و دنباله دارِ «زنگار آینده، غبار آینده» است که از سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرده و تا به امروز ادامه یافته است. هدف این پروژه تجزیه و تحلیل تاثیر آخرین بحران اقتصادی جهانی و ترکیدن حباب بازار املاک و مستغلات بر معماری و شهرنشینی است. این پروژه از طریق کاوش در تسونامیِ واقعیِ شهرهای متروک، پروژه های جهانگردی بلاتکلیفِ رها شده، زیرساخت هایِ بلااستفاده یا جاده هایی که به ناکجا آباد ختم می شوند سعی دارد تا نگاهی به فضای پسا رستاخیزی، بقایای عصر مدرنِ آمیخته با ورشکستگی های اقتصادی، مسئولان منتخب فاسد، سرمایه گذاران پرنخوت و رویایی صاحب خانگی بیافکند. بر طبق گزارش Club Riad Mirage تاثیر بحران مالی سال ۲۰۰۸ بطور مستقیم کشور مغرب را تحت تاثیر قرار داد. (شهر) مراکش، بعنوان مقصد اصلی گردشگری، شاهد انفجار برنامه های زمین و مسکن بود که ویژگی بارز آن تقاضای بسیار و روند صعودی قیمت ها در مناطق بدون نظارت دولت بود که در آن هر کسی میتوانست یک دلال مسکن باشد. امروزه این اسکلت های سیمانی همچون لکه هایی بر منظرۀ نیمه بیابانی حومۀ مراکش خودنمایی می کنند.

لوک وندرم، فرانسه، عکس برگزیده، بخش حرفه ای، عکاسی معماری (رقابت حرفه ای)

  1. ادی هال، ملقب به «هیولا». «اِدی هال قوی ترین مرد جهان است. او برندۀ شش عنوان قوی ترین مرد بریتانیا بطور پیاپی بوده و امسال مبدل به اولین بریتانیایی، از زمان جف کِیپس در سال ۱۹۸۵، شد که جایزۀ قوی ترین مرد جهان را تصاحب کرده است. با این وجود فتح این عناوین بطور یقین کار آسانی نیست. این هیولای ۴۲۰ تُنی روزانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ کالری مصرف می کند و مجبور است که بطور مداوم جلسات طاقت فرسای فیزوتراپی را سر از بگذارند. برنامۀ تمرینی او شامل ۴ ساعت در باشگاه، شنا و کشیدن ماشین است. برای ۳ هفته بطور گاه گاه ادی را دنبال و آنچه برای مبدل شدن به قوی ترین مرد جهان نیاز است را مستند سازی کردم.

ریک فیندلر، انگلستان، عکس برگزیده، حرفه ای، عکاسی ورزشی (رقابت حرفه ای).

  1. جادۀ کوهستانی. «زمان عکس برداری: ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷٫ محل: شهرستان جینگتای، شهر بائِین، استان گانسو، کشور چین. این عکس بخشی از یک جادۀ کوهستانی را نشان می دهد که به جنگل سنگ زرد ختم می شود. زمین این منطقه پرشیب و تنها از آسمان قابل رؤیت است. این عکس همچنین منظرۀ جغرافیایی در غرب چین را نشان می دهد. این عکس نمود کاملی از انسان در محیط زیست طبیعی اش است.

لی وانگ، چین، عکس تقدیر شده، بخش آزاد، عکاسی سفر (رقابت آزاد).

  1. پنجره. «این عکس در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ در اتاق خوابم به هنگام غروب آفتاب گرفته شده است. این عکس خودنگاره ای است که با استفاده از یک تایمر ۱۰ ثانیه ای گرفته شده است. برای گرفتن این عکس از یک سه پایه و کاغذ شیرینی پزی برای ملایم کردن نور استفاده کرده ام. این عکس را به این منظور گرفتم تا تنهایی و انزوا و نیاز به فضایی برای نفس کشیدن را نشان دهم که نتیجۀ اضطرابی است که پیوسته با آن دست به گریانم.

مایا ویگنال، انگلستان، عکس برگزیده، بخش جوانان، عکاسی محیط پیرامونی (رقابت جوانان).

  1. جهان کوچک ماهی گیر. «صید سنتی ماهی شیراسو ایل در رودخانه. ماهی گیران شیراسو ایل هایی را که به دور نور قایق حلقه می زنند صید می کنند.»

نوری یواسا، ژاپن، عکس تقدیر شده، بخش آزاد، عکاسی فرهنگی (رقابت آزاد).

  1. زنبق دریایی و بادبزن دریایی قرمز. «این عکس طی یک پژوهش ماهی شناسی در مانادویِ اندوزی در نوامبر ۲۰۱۷ گرفته شده است. از آنجائیکه اندونزی در مثلث مرجانی واقع شده است، از تنوع موجودات دریایی سرشاری برخوردار است. این بادبزن دریایی قرمز چنان زیبا بود که توجۀ من را بخود جلب کرد. زنبق دریایی اطراف آن به ایجاد یک نقطۀ کانونی مناسب کمک کرد. برای حفظ این رنگ زنده و درخشان با چنین عمقی نیاز بود تا از یک فلش خارجی استفاده کنم.

چت لانگ، ایالات متحده آمریکا، عکس تقدیر شده، بخش آزاد، عکاسی منظره و طبیعت (رقابت آزاد).

  1. از مجموعۀ نزدیک به تاریکی – نبرد موصل. «هنگامی که آزادسازی موصل به انتها رسید، جنگ علیه داعش ادامه یافت. در آخرین نبرد برای باز پس گیری ادارۀ شهر، نیروهای عراقی با ستیزه جویان حکومت اسلامی در ویرانۀ گذرگاه هایِ باریک شهرِ قدیم موصل غربی – در نبردی خانه به خانه- به زد و خورد پرداختند.از گورهای دسته جمعی و چاه های نفت سوزانِ شمال عراق تا زندان ها و بازارهای بردۀ موصل، شهادت همۀ عراقی های گریخته از نواحی اشتغالی نیروهای حکومت اسلامی در توصیف ظلم و قساوت آنها غیرقابل تصور است. ستیزه جویان حکومت اسلامی در میان غیرنظامیان حرکت و برنامه های حملات آتی را پی ریزی می کنند. حتی با آزادسازی کامل موصل، تهدیدی که حکومت اسلامی متوجه آینده عراق و سوریه و کشورهای دیگر می کند همچنان به قوت خود باقی است. ممکن نیست که این فلسفۀ ددمنشانه و سبع را وادار به تسلیم کرد – این جنگ فاصلۀ بسیاری تا پایان خود دارد.

مارتین ایم، زلاند نو، عکس برگزیده، بخش حرفه ای، عکاسی خبری و رویدادهای کنونی (رقابت حرفه ای).

  1. نیوبه. «یک موج طوفانِ سیرنی، بخشی از سری موج هایی است که به نام موجودات اسطوره ای نام گذاری شده اند. نیوبه طی طوفان برایان در نیوهاون در شرق ساسکس عکس برداری شده است. سیرن نام مجموعۀ عکسِ دنباله داری از امواج طوفانی است که کار عکس برداری آنها در ساحل جنوبی انگلستان انجام می شود. دوران کودکیِ شناور و عشق به اسطوره شناسی در پرترۀ این امواجِ سترک گرد هم آمده که به نام موجودات اسطوره ای نام گذاری شده اند. نیوبه نمونه راستینِ مادر عزادار است (کودکان/موجک ها را بر روی شانه اش می بینم).

راشل تالیبرات، انگلستان، عکس برگزیده، بخش حرفه ای، عکاسی منظره (رقابت حرفه ای).

  1. مردمِ در حال چرخ زدن بر روی پیست یخی. « بر قدیمی ترین پیست اسکیت روی یخِ بوداپست، در پارک شهر آیس ریک، که توسط چهار بازتابنده روشن می شود، برخی از اسکیت بازان ایستاده و مشغول گفتگو در حالیکه برخی دیگر در حال چرخ زدن هستند. این عکس در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷ در بوداپستِ مجارستان گرفته شده است.»

میلان رادیسیچ، مجارستان، عکس برگزیده، بخش آزاد، عکاسی حرکت (رقابت آزاد).

  1. باله. «هر چهارشنبه در آکادمیِ اِسپرجِنز، در مدرسه ای در مرکز هزارتویِ بی سر و تهِ خیابان ها و کوچه های کیبِرا، دانش آموزان صندلی ها و نیمکت های خود را از کلاس بیرون می برند و زمین را جارو می کنند. لباس فرم مدرسه به رنگ لباس هایِ روشن تغییر رنگ داده است. هنگامی که میاک وامایا، معلم به کلاس درس وارد می شود، دانش آموزان در جای خود قرار می گیرند و یک دست را بر روی دیوار سیمانی چنان می نهند که گویی میلۀ باله است. موسیقی کلاسیک از بلندگوی کوچک قابل حمل پخش و بدین ترتیب کلاس آغاز می شود. کلاسِ باله بخشی از فعالیت های مؤسسۀ خیریۀ آنوس آفریکا و One Fine Day در زاغه ها و منطق فقیر نشین اطراف کنیا است. این مؤسسه ها در نایروبی با یکدیگر در کنار دو مدرسه در کیبریا و یک مدرسه در ماسارِ کار می کنند که منطقۀ فقیر نشین دیگری نزدیک به مرکز شهر است. رقص راهی است که کودکان بوسیلۀ آن خود را بیان می کنند و این کار هم اعتماد به نفسشان در زندگی و هم این باور را تقویت می کند که آنها می توانند به انسان برجسته ای تبدیل شوند. اکنون تعدادی از کودکان چند روز در هفته را در استودیویی با نام مرکز رقص کنیا در یکی از مناطق مرفه نشین نایروبی به رقص می پردازند و در یک مدرسه شبانه روزی زندگی می کنند، بدین ترتیب آنها به لطف استعدادشان توانسته اند خود را از شرایط ناخوشایند زندگی در زاعه ها برهانند.

فردریک لِرنِرید، سوئد، عکس برگزیده، بخش حرفه ای، عکاسی امور مربوط به دنیای معاصر (رقابت حرفه ای).

  1. آسمان مجنون. «این عکس پاناروما تابستان سال گذشته در کوهستان های آلپ گرفته شده است که در آن سه قلۀ Tre Cime di Lavaredo به هنگام غروب خارق العادۀ خورشید همراه با ابرها و نورهای زیبا به تصویر کشیده شده است.

کارلوس اف. تریینزو، اسپانیا، عکس تقدیر شده، بخش آزاد، عکس منظره و طبیعت (رقابت آزاد).

  1. در جهانی از تک شاخ ها. «یونانیان باستان آگهی ترحیم نمی نوشتند. آنها پس از مرگ شخصی تنها یک سؤال می پرسیدند: آیا با شور و حرارت زیست؟»

نیکی  گلئودی، یونان، عکس برگزیده، بخش آزاد، عکاسی خیابان (رقابت آزاد)

  1. جِنتیسته. « Spomenik Tjentiste در بوسنی و هرزگوین بنای یادبودِ جنگ جهانی دوم است. این عکس در مه ۲۰۱۷ طی سفری به منطقه ای متعلق به یوگوسلاوی سابق گرفته شده است.»

آناستازیا ریاکووسکایا، فدراسیون روسیه، عکس برگزیده، بخش حرفه ای، عکاسی معماری (رقابت حرفه ای)

  1. عطش. «فصول بارش در طول چند سال گذشته بطور فزاینده ای کم و کمتر شده و خشکسالی ها دارازای بیشتر یافته است. فیل ها از مناطق دوردست سفر می کنند تا در رشته کوه های های کلیمانجارو – که کمربند برفی آن به مرداب های انبوه و پرپشتِ پارک اَمبوسِلی حیات می بخشد، مأوایی برای خود بیابند. فیل هایی که از شمال غرب به پارک سفر می کنند باید از دریاچۀ امبوسلی عبور کنند، که در صورت عدم وجود بارشهای ممتد و گسترده بطور کامل خشک است. در سال ۲۰۱۶، خبری از بارش های زودرس نبود و در طول مدت اقامتم هر روز بر بستر این دریاچه در جستجوی پیکرهای عظیمی که از عرض آن به سمت پارک در حال عبور باشند مستقر می شدم. در این غروب خاص متوجه این فیل نر تنها شدیم که راه خود را از عرض این زمین ترک خورده باز می کرد. تا آنجا که ممکن بود قصد داشتم تا در پیش زمینۀ عکس بافتی را بگنجانم تا بر خشکسالی شدید این منطقه تأکید کند و دلیل سفر این پستانداران از نقاط دوردست برای رسیدن به کوهپایه های رشته کوه کلیمانجارو را نشان دهد.

تام وی، انگلستان، عکس برگزیده، بخش آزاد، عکاسی حیات وحش (رقابت آزاد)

  1. نقوشِ رودخانۀ منجمد. «منظرۀ هوایی یک رودخانۀ منجمد در ایسلند. در حال عبور از پل متوجۀ نقش و نگارهایی در آب شدم و این کنجکاوی در من بوجود آمد که این نقوش از آسمان چگونه بنظر می رسند. پس از عبور از پل، خودرو را متوقف کردم و پهبادم را برای گرفتن این عکس به پرواز در آوردم. برای نشان دادن مقیاس، پل و خودرو را نیز در این عکس گنجاندم. این رودخانه به سمت اقیانوس در جریان است و بخشی از دریا می شود.

مانیش مامتانی، هند، عکس برگزیده، بخش آزاد، عکاسی سفر (رقابت آزاد)

سایت منبع : theatlantic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا