ویدیو

تابلوی ندیمه ها اثر دیگو ولاسکوئز

از مجموعه فیلمهای درک هنر

دیه‌گو رودریگز دِ سیلوا ای ولاسکوئز (به اسپانیایی: Diego Rodríguez de Silva y Velázquez)‏ (زاده ۶ ژوئن ۱۵۹۹ – درگذشته ۶ اوت ۱۶۶۰) نقاش اسپانیایی محبوب دربارفیلیپ چهارم بود. او به خاطر نقاشی‌های پُرتره‌اش از دودمان سلطنتی اسپانیا، دربار واتیکان و اشراف اروپایی، به شهرت فراوانی دست یافت. در سده ۱۹ آثار وی الگوی هنرمندان واقع‌گرا و دریافتگر، به ویژه ادوار مانه، فرانسیسکو گویا، پابلو پیکاسو و سالوادور دالی قرار گرفت.

یکی از معروفترین نقاشی های دیه گو ولاسکز تابلو سه متری «ندیمه ها» است در این اثر خود ولاسکز را می بینیم که روی یک تابلوی بزرگ کار می کند  و فضا اتاقی از کاخ سلطنتی مادرید  را به تصویر میکشد.  اگر با دقت بیشتر نگاه کنیم می توانیم در یابیم که موضوع نقاشی چیست. آینه ی دیوار روبرو تصویر پادشاه و ملکه را انعکاس میدهد. علاوه بر این سه نفر، ۷ شخص دیگر و یک سگ در نقاشی حضور دارند. مارگاریتا دختر کوچک پادشاه در میان دو ندیمه دیده میشود که یکی از آنها به پادشاه و ملکه ادای احترام میکند و دیگری به مارگاریتا تنقلات تعارف میکند.  در سمت راست شخص کونوله و زشت منظر و پسر بچه ای که با شیطنت به پایش را روی سگ گذاشته است . این دو نقش سرگرم کننده در فضای اتاق دارند. پشت سر این افراد دو شخص بالغ که ناظر بر همه چیز هستند و شخصی که در راه پله قرار دارد دیده میشود. به درستی مشخص نیست که این سه تن چه کسانی بوده اند اما روایت های مختلفی بخصوص برای فردی که در چارچوب در ایستاده است وجود دارد.

کارشناسان و منتقدان این تابلو را همچون عکسی می دانند که با دوربین عکاسی گرفته شده باشد. دیه گو ولاسکز همان عکاس است که با خلق این اثر ۱۸۳ سال قبل از اختراع دوربین لحظه ای را به ثبت رسانده است.

از نظر سبک، ندیمه ها یا لاس منیناس انگار که بهترین بخش های تمام نقاشی های قبلی ولاسکز را در خود جمع کرده باشد. مثل آثار قبلی اش این نقاشی نیز به خاطر تمرکز، پالت رنگ  تاریک و محدود، رئالیسم شبه عکس، و ضربه های قلم آرام و آزاد و نامنظم، مورد توجه قرار گرفته است.
اگر لاس منیناش به عنوان یکی از برترین نقاشی تمام دوران ها دیده شده است،‌ بیشتر به خاطر  پیچیدگی زیاد و وجود خلاقیت در ساختار آن است. نقاشی ولاسکز در نگاه اول شاید نسبتا ساده و همراه با بیانی مستقیم به نظر بیاید، اما با بررسی دقیق تر متوجه می شویم که اثری است دارای پیچیدگی و ریزه کاری های دقیق.

این فیلم به توضیح کامل دلایل اهمیت این تابلو و بررسی های انجام شده روی آن می پردازد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا