اقتصاد هنرکارآفرینی هنر

چگونه هنرمندان از اینستاگرام برای نمایش و فروش اثر هنری خود استفاده می کنند

اینستاگرام برای هنرمندان، مکان مناسبی است که هنر خود را ارائه کرده و بفروشند. اینستاگرام یک اکسیر یا نوش داروی جادویی نیست و مطمئنا برای همه هنرمندان و همه نوع هنری کارگر نمی افتد، اما مانند هر پلت فرم (برنامه کاربرئی) آنلاین دیگری، پروتکل ها و رویه های خاصی دارد که باعث ثمربخش بودن و داشتن نتایج مثبت می شود. اگر رویکرد شما برای ایجاد و ارائه هنرتان با آنچه که در ادامه خواهید خواند مطابقت دارد، احتمالا شما هم به آن دسته از هنرمندان اینستاگرامی خواهید پیوست که قادر به فروش هنرشان هستند، بسیاری از آنها به خوبی هنرشان را به فروش می رسانند. برای آن دسته از شما که هنوز حساب کاربری در اینستاگرام ندارید یا دارید اما موفقیت زیادی ندارد، اطلاعات زیر به شما در درک و پیاده سازی یک بازخورد تصویری که امیدوارم کاربران ارزش توجه و پیگیری آن را بیابند، کمک می کند.

آنچه که اینستاگرام را از سایر برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی متمایز می سازد، عدم نیاز به بیان کلمات زیاد است؛ این امر عمدتا بصری و تجربی است. در حالی که در یک سطح، کلمات برای توصیف، توضیح، تجزیه و تحلیل، درک و انتقاد از هنر ضروری است، در سطح دیگری، هزاران نفر در دنیا وجود دارند که چندان تمایلی ندارند تا به تجربه هنر خالص وارد شوند یا در آن دخالتی داشته باشند. نه تنها این، بلکه همه هنرمندان متنفر هستند بخواهند در مورد همه چیزی که انجام می دهند، و همه ی کارهای هنری شان، توضیح کلامی دهند. و همه ی کسانی که از نگاه کردن به هنر لذت می برند، هم تمایلی به زیر و رو کردن هزاران اصطلاح دشوار و عجیب و غریب برای رسیدن به جایزه ی اصلی ــ یعنی همان لذت دیداری از خود هنرــ ندارند.

پویایی اینستاگرام یکی دیگر از دلایل موفقیت آن است. سادگی و مستحکم بودن آن، به علاوه ی ارتباط لحظه به لحظه داشتن در مورد آنچه می خواهید انجام دهید، صرف نظر از اینکه کجا هستید یا چه می کنید، همه ی اینها دست به دست هم دادند تا اینستاگرام را به رسانه ای کامل برای شیوه های زندگی همیشه در حرکت امروزی تبدیل سازند. نیازی نیست به خانه رفته، کامپیوترتان را روشن کنید، یا به نزدیکترین کافی شاپ بروید و لپتاپ تان را با خود این طرف و آنطرف حمل کنید؛ با تسهیلات گوش تان همه چیز قابل انجام است، هم ارسال و هم دیدن مطالب. عکسی از آخرین کار هنری و زندگی خلاقانه تان آپلود می کنید، فالورهای شما می توانند در همان لحظه آن تجربه را با شما شریک شوند، و حدی بزنید بهترین بخش قضیه کجاست؟ شما بازخورد های فوری از طرف آنها خواهید داشت، به شکل “لایک (دوست داشتن)” و نظر دادن، اغلب اوقات تعداد این لایک و نظرها هم زیاد است.

اما کل قضیه هم سرگرم کننده و مانند بازی نیست. خریداران جدی، جمع آوری کنندگان و افرادی که خیلی ساده فقط عاشق هنر هستند، از اینستاگرام استفاده می کنند تا ببینند کدام هنرمندان کارهای قابل توجه و جالبی خلق می کنند، چگونه وقت خود را می گذرانند و مهمتر از همه، آنها را فالو و کارهایی که ارسال می کنند را دنبال می کنند تا ببینند چقدر ثابت قدم و پربار هستند. آنها می توانند بدون هیچ فشاری، بدون اینکه کسی در گوششان بخواند که هر کاری چه معنایی دارد، چرا مهم است، چرا هنرمند قابل توجه است، چرا این کار برای سرمایه گذاری خوب است، چرا باید الآن آن را بخرند، و….، کارهای هنری را دیده و ارزیابی کنند. به طریقی، این رسانه، همه ی ادعاها و بهانه و مزخرفات را دور ریخته، و هنرمندان را مجبور می کند تا با تبلیغات کم یا حتی بدون هیچ تبلیغی کار هنری شان را نشان دهند، تا با افراد در سطوح شخصی، فکری و بنیادی ارتباط برقرار کنند، و خود را به شیوه های بصری جذاب ارائه نمایند. به عبارت دیگر، اینستاگرام، روشی عالی برای نمایش طیف گسترده ای از مهارت ها و استعدادهای تان است و به دنیا نشان می دهد که شما در مورد هنرتان تا چه حد متعهد و جدی هستید.

البته، طرفدارانی که شما را دنبال می کنند، کلید موفقیت تان هستند. به عنوان مثال، زمانی که آنها “تصاویر” خاصی را لایک می کنند، پیروانشان (فالوورهایشان) می توانند این تصاویر را ببینند، و اگر این افراد نیز آن تصاویر را دوست داشته باشند، ممکن است آنها نیز شما را دنبال کنند، و به همین منوال ادامه یابد… صحبت از یک صفحه جالب یا سرگرم کننده می تواند مانند نور حرکت کند و صدها یا حتی هزاران طرفدار جدید در دوره ی بسیار کوتاهی به شما جذب شوند. اما فقط جذب دنبال کننده کافی نیست، شما باید قدرت نگه داشتن آنها را نیز داشته باشید. راه این کار، از طریق داستان و روایت شما است. باید خوب باشد؛ باید مردم را درگیر کرده و توجه شان را به مدت طولانی جذب کند.

حالا اگر تصور می کنید به آن دسته از هنرمندانی که فکر می کنند که داستان ندارند تعلق دارید، که البته چندین هنرمند هم اینگونه  می اندیشند، شاید بهتر باشد دوباره فکر کنید. یک لحظه صبر کنید و به این بیاندیشید که چه چیز برای شما الهام بخش است، چگونه تصمیم می گیرید چه چیزی را بسازید، چطور برای ایجاد آن آماده می شوید، به دست آوردن منابع یا مواد، جایی که شما آن را انجام می دهید، چگونه آن را انجام می دهید، چگونه از ایده یا مفهوم اولیه به اثر تکمیل شده تبدیل می شود، و هنگامی که شما این کار را انجام دادید، چه چیزی بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود؟ این تقریبا همه ی چیزی است که نیاز دارید. هر هنرمندی می تواند این کار را انجام دهد؛ هر هنرمندی یک داستان دارد. تنها چیزی که مانع تان می شود و شما را عقب نگه می دارد، تصورات و تخیل و توانایی شما در ارتباط با این داستان در تصاویر است.

اما باید صبور هم باشید. انتظار نداشته باشید از سر و روی صفحه تان، طرفدار بالا رود. مانند هر چیز دیگری در زندگی، تمرین، کمال را به همراه دارد و آزمون بخش بزرگی از آن است. بنابراین از اینکه مدام روش ها و عملکردهای جدید ارسال را تست کنید، نترسید. اگر یه نوع بخصوص از پست مفید نبود، یکی دیگر را امتحان کنید… و حتی یکی دیگر. دیر یا زود متوجه خواهید شد که چگونه مخاطبانتان را جذب کنید، اما باید برای رسیدن به جایگاهی که می خواهید تلاش کنید، ممکن است گاهی اوقات اشتباهاتی را مرتکب شده و حتی باعث شرمندگی خود شوید.

اگر اینستاگرام را جدی بگیرید، حداقل چندین بار در هفته ارسال مطالب و تصاویر مفید است و توصیه می شود (اما نه بیشتر از آن). همه آنها نباید هنری باشند، اما باید به نحوی به هنر شما مرتبط باشد، تا با مطالبی که در عکاس های دیگر خود به آنها اشاره کرده اید ارتباط عقلایی داشته باشد، و به دنبال کنندگان شما تصویری از خود واقعی شما به عنوان یک هنرمند و آنچه که در کارتان بدان اعتقاد دارید را القا کند. همچنین باید به طور مرتب کار جدیدی را بر همین منوال خلق کنید زیرا این چیزی است که دنبال کنندگان شما واقعا می خواهند ببینند. شما یک پنجره به زندگی هنری خود به روی مردم گشوده اید و امیدوارم که آن، یک زندگی سازنده و مثمر ثمر باشد. همه ی مردم مسحور هنرمندان، خلاقانه بودن، روش های زندگی، و البته هنری که خلق می کنند هستند. با آثار و اعمال مداوم کاری کنید که برای دیدن کارهای بیشتر به سراغتان بیایند و به این ترتیب دنبال کنندگان اختصاصی شما خواهند شد.

روشن، صادق و بخشنده باشید؛ زیرا اینها برای مورد پسند قرار گرفتن پست هایتان و افزایش طرفداران ضروری است. از نشان دادن محل و روش خلق آثارتان به مردم نهراسید، و تصویری از روند هنر و دیگر مسایل کوچک زندگی هنری تان را با دیگران در میان بگذارید. اجازه دهید آنها را در مورد آنچه که انجام می دهید، و چگونگی انجام آن بدانند، و از اینکه کسی ممکن است اسرار و ایده های شما را بدزدد، و یا حتی از آثار شما کپی برداری کند و باعث شود دیگران از آن خوششان بیاید نترسید. مجبور نیستید همه چیز را بگویید، اما مردم واقعا از این که بتوانند جهان و انسانی که پشت این هنر نهفته است را ببینند، قدردانی می کنند. اگر می خواهید در مورد چگونگی یا آنچه که پست می کنید تنگ نظر باشید یا مالکانه رفتار کنید، اینستاگرام مناسب شما نیست. افزایش فالور و دنبال کننده، نتیجه ی رفتار غیر خودخواهانه و دوستانه است. به مردم آنچه که می خواهند بدهید و “لایک” ها و نظرات هم به پست های شما اضافه خواهد شد. و زمانی خواهد رسید که، آنها شروع به پخش کردن نام و پست های شما می کنند، و در قسمت نظرات با اضافه کردن نام دوستانشان به شکل (@نام شخص)، توجه آنها را به کار شما جلب، و آنها را تشویق می کنند تا شما را دنبال کنند. به محض اینکه اداره کردن امور را یاد بگیرید و به طور مرتب شروع به ارسال کنید، مستندات و حساب پیشرفته زندگی هنری شما شروع به شکوفا شدن می کند. اگر در طول زمان به آن بچسبید و آن را رها نکنید، جریان عکس های شما در نهایت به یک مجله، رکورد یا دفتر خاطرات روزانه ای از مکان هایی که بوده اید، جاهایی که شما در زمان های مختلف زندگی تان بوده اید راه می یابد، و هر ذره از آن غنیاَ با تصاویر هنر تان که در طول این مسیر خلق کرده اید شکل می یابد. و در رابطه با دنبال کنندگان تان، این پلت فرم یک راه عالی برایشان است تا از زندگی و روال روزمره شان دور شوند، مستقیما به حماسه هایی که شما خلق کرده اید وارد شوند، و هم از هنر شما و دیگر هنرمندان محبوب شان دیدن نمایند ـ همه اینها بدون تعهد، تعامل یا سایر الزاماتی که دست و پای آنها را ببندند. شما و دنبال کنندگان تان بطور یکسان، می توانید به راحتی و بدون زحمت با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و شبکه های خود را در سراسر جهان گسترش دهید. همه چیز آنجاست، فقط کافی است دست دراز کنید و آن را بردارید.

هنرمندان و مجموعه داران به شما می گویند اینستاگرام را دوست دارند زیرا می توانند انواع زیادی از کارهای هنری را یکجا و در یک زمان ببینند، بدون نیاز به توجه به هزاران پست، ویدئو، داستان های خبری، بحث ها، اطلاعیه ها و … غیر هنری که در سایت های مانند فیس بوک یا توییتر وجود دارد. این تصاویر فوری و زیاد هستند. هنرمندان می توانند ببینند که چه کسی در مورد هنرشان نظر می دهد، به سرعت هر کسی را که اظهارات یا مشاهدات جالبی دارد بررسی کنند، آنچه که انجام می دهند و افرادی که دنبال کرده اند را ببینند، و تصمیم بگیرند که آنها را دنبال کنند، با آنها ارتباط برقرار کنند یا حتی برخی از دنبال کنندگان آنها را که واقعا به این امور علاقه دارند، فالو کنند. ارتباطات نه تنها سریع و آسان است، بلکه هنرمندان قادر به ایجاد ارتباط واقعی عمیق هستند که اغلب در زندگی واقعی به نتیجه می رسد.

در مورد بخش تجارتی، فروش در قیمت های گوناگون وجود دارد، نه تنها چند صد دلار و پایین تر، بلکه از هزاران و … فراتر می رود. علاوه بر این، هنرمندان کمیسیون دریافت می کنند، به شرکت در نمایشگاه ها یا گالری ها دعوت می شوند، از آنها درخواست می شود تا برای اهداف تجارتی از هنر خود استفاده نمایند و غیره. خریداران علاقه مند معمولا به هنرمندان مستقیما پیام می دهند و در مورد یک کار هنری بخصوص آنها صحبت می کنند. اگر هنرمند با خریدار احتمالی آشنایی نداشته باشد، می تواند به پست های آن شخص نگاه کند، ببیند چه کسی آنها را دنبال کرده است، چه کسی نسبت پست های آنها نظر داده است و اینکه چه می خواهند بگویند. در این فرایند، آنها قادر به تصمیم گیری در مورد نحوه پاسخ دادن هستند و اینکه آیا اصلا می خواهند پاسخ دهند یا خیر، و با فرض بر این که مکالمه ادامه یابد، با ایمیل با هم در ارتباط می مانند تا تهایتا درباره ی جزئیات خرید و فروش صحبت نمایند.

این، بخش مهم قضیه است. هر هنرمندی که می خواهد هنر خود را در اینستاگرام بفروشد، باید آماده باشد تا به راحتی و بلافاصله پس از انتشار، فروش کند. به عبارت دیگر، شما باید دقیقا بدانید که چه مبلغی برای آن می خواهید، چگونه باید پول پرداخت شود، چطور بسته بندی و حمل شود، و دیگر نگرانی هایی که خریداران ممکن است  داشته باشند. همه چیز سریع اتفاق می افتد؛ و تنها کاری که شما نباید انجام دهید این است که حرکت فروش بالقوه را با عدم اطمینان در مورد نحوه ادامه دادن معامله کند کنید.

همچنین آثاری که برای فروش دارید باید به طور مرتب به روزرسانی شوند، ترجیحا در جایی دیگر در اینترنت مانند وب سایت شما، یک وبسایت هنر گروهی یا دیگر صفحه های رسانه اجتماعی. آثار جدید باید اضافه شود؛ فروش رفته ها باید از گالری های فروشی جمع شوند و به بخش فروخته شده منتقل شوند. بعضی از هنرمندان فایل های پی دی اف دارند که به خریداران علاقه مند می فرستند تا نشان دهند چه آثاری برای فروش دارند. بعضی از آنها به طور منظم، پیروان مشتاق خود را در جریان آنچه که در امور کاری شان اتفاق می افتد می گذارند. برخی دیگر آثار هنری را برای فروش بر روی سایت های تجارت الکترونیک مانند Big Cartel یا Shopify قرار می دهند. پی پال یکی دیگر از راه های عالی برای پرداخت ایمن هزینه است، چه خریدار یک حساب Paypal داشته باشد و یا نداشته باشد. از آنجا که اینستاگرام اجازه می دهد تا کاربران تنها یک لینک فعال داشته باشند، تعدادی از هنرمندان از این لینک برای ارتباط مستقیم با سایت فروش آثار هنری شان استفاده می نمایند.

چند توصیه مفید دیگر:

*      با دنبال کنندگان خود ارتباط برقرار کنید. به نظرات و یا سوالات یا پیام هایشان پاسخ دهید، و به طور کلی خود را در دسترس بگذارید. مردم از این خصوصیت قدردانی می کنند.

*      هنرمندان، گالری ها، نشریات و یا هر شخص دیگری که پست های مورد علاقه شما را ارسال می کنند دنبال کنید، و در صورتیکه پست هایشان را سرگرم کننده، آموزنده و یا به نوعی ارزشمند می دانید، آنها را “لایک” کرده و یا بر آنها کامنت (نظر) بگذارید. افرادی که دنبال می کنید، آن لایک و کامنت ها می بینند، تمایل بیشتری به بررسی صفحه شما پیدا می کنند، شما را دنبال کرده، و یا حتی ممکن است با شما ارتباط برقرار کنند.

*      خودتان را در صفحات دیگران تبلیغ نکنید مگر اینکه قبلا از آنها اجازه گرفته باشید یا از شما دعوت کرده باشند که این کار را انجام دهید. همچنینل به افراد پیام ندهید که شما را دنبال کنند، یا از صفحه شما دیدن نمایند، یا به وبسایت شما بروند یا ام.ری از این قبیل. این کار آداب معاشرت خوب آنلاین نیست. اگر با دیگران درباره ی هنرتان ارتباط برقرار می کنید، مطمئن باشید که دلیل خوبی دارید.

*      نوشته (شرح) تصاویر خود را تا حدی جالب، سرگرم کننده و یا مشغول کننده انتخاب کنید. از زیرنویس هایی مثل “آخرین هنر من”، “هنر جدید” و مانند اینها اجتناب نمایید. افراد اغلب به زیرنوشت های خوب عکس العمل نشان می دهند و نه خسته کننده ها، یا آنها که چیز خاصی برای گفتن ندارند.

*      از هنرتان که در خانه ها، دفاتر و یا سایر محیط های دلخواه دیگران آویزان است تصاویری بگذارید، که خوب به چشم بیایند. به این ترتیب، افرادی که کار شما را دوست دارند قادر خواهند بود که ببینند آن اثر هنری که چگونه در خانه یا محل کسب و کارشان به نظر می رسد.

*      هرازگاهی قیمت فروش یکی از آثارتان را بنویسید. به این ترتیب، دنبال کنندگان شما، تا حدی با قیمت های آثار شما آشنا می شوند و می فهمند که آیا توانایی مالی خرید آنها را دارند یا خیر. بسیاری از مردم تمایل ندارند که قیمت ها را بپرسند، بنابراین کار را برایشان آسان کنید، و گاهی قیمت اثر هنری جدیدتان را بنویسید. احتمال خرید افرادی که می دانند آثار شما چه محدوده قیمتی دارند، بیشتر از کسانی است که نمی دانند.

*      در استفاده از هشتگ ها افراط نکنید، به خصوص موارد معمولی که می توانند چندصد میلیون عکس را نشان دهند، مثل #art، #painting، #abstractart و مانند اینها. تصاویر شما تقریبا بلافاصله پس از هشتگ هایی مانند اینها در اقیانوسی از تصاویر غرق خواهند شد.

*      هنر خود را به صورت گالری ها، از طریق هشتگ زدن به آثار مشابه با هشتگی که خودتان ساخته اید، مثل landscapeart(نام شما)# سازماندهی کنید. به این ترتیب، افرادی که به موضوع خاص یا نوع هنر شما علاقه دارند می توانند تمام آثاری که در آن دسته های خاص قرار می گیرند را، از طریق دیدن هشتگ مربوطه، مشاهده کنند.

*      به سرعت به کسانی که علاقه مند به خریدن هنر شما هستند، در مورد روش های پرداختی برای آثار هنری شما، چگونگی ارسال اثر به آنها، زمان دریافت اثر، و دیگر جزئیات لازمه اطلاع دهید.

خب الان شما همه چیز را می دانید. به طور مؤثر از آن استفاده کنید، اینستاگرام نه تنها یک راه عالی برای مشهور شدن شما یا هنرتان نیست، بلکه روشی برای ارسال این هنر به کلکسیون های مردمی است که این نوع هنر را دوست دارند و تا ابد آن را گرامی می دارند.

مترجم: ثریا ناظرشاهی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام و وقت بخیر
    من چندماهی تو اینستاگرام پیج هنری زدم و کارهام رو میزارم اما متاسفانه اصلا دیده نشده پیجم تو این مدت و مشتری هم نداشتم،راستش من تا حالا از این راه کسب درآمد نکردم و اطلاع زیادی ندارم و نمیدونم و بلد نیستم چیکار کنم که موفق بشم و پیجم دیده بشه،ممنون میشم راهنماییم کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا