مهتا معینی

نقاشی اول گلدان گلی پلاسیده روی رومیزی با طرح سنتی است. پس زمینه ی اثر چیزی جز دیوار بی روح نیست. تصویر دوم نقاشی گلدانی کوتاه و سفالی روی پارچه ای قهوه ای رنگ است. ساقه ی چند شاخه گل ظاهرا خشکیده از گلدان بیرون زده است. تصویر بعدی گلدان نقش و نگار داری است که شاخ و برگ های پژمرده در خود دارد. گلدان روی رومیزی منقشی است و این بار هم در پس زمینه چیزی وجود ندارد. هیچ چیز جز سیاهی .
و نقاشی بعد، و نقاشی بعدتر، همه ی آن ها طرح گلدان های گوناگونی هستند که گیاهان مختلفی را در خود نگه می دارند گلدانی کوزه شکل با چند ساقه ی خشک شده ، گلدانی سنگی با برگ های بزرگ، گلدانی نگارین با گل های سرخ، روی رومیزی ای که در خانه ی همه ی ما ایرانی ها هست و با پس زمینه ای بسیط مثل دیواری بتنی، یا کنج اتاقی بی آلایش. ساده، با پالت رنگی محدود، رنگ هایی نه چندان شاد و زنده، اما دلنشین و بدون هیچ داستان و تهیجی.
بعید است کسی مهتا معینی را بشناسد و مجموعه ی گلدان های او به چشمش نخورده باشد. او تحصیلات آکدمیک خود را در رشته ی نقاشی گذراند و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد تهران دارد و هم اکنون نیز استاد دانشگاه است.
مجموعه گلدان های مهتا معینی روایت به خصوصی یا مفاهیم استعاری ندارند و قرار هم نبوده که داشته باشند ترکیب رنگ ها، گل هایی که بیشتر شبیه نقوش قالی هستند، رومیزی های با نقوش ایرانی جزی از یک کل هستند. جز به حاشیه رانده شده ی خانه که چندان به چشم نمی آید مگر آن که تمام روز در خانه حبس شده باشید و کاری جز نگاه کردن به چیزهاییی که انگار از ازل سرحایشان بودند، نداشته باشید.
نویسنده: نگین سردار
در ارتباط با این مطلب مقاله زیر را بخوانید