فراخوانفراخوان تصویرسازی

رقابت تصویرسازی کتاب مصور بی‌کلام 2019

رقابت تصویرسازی کتاب مصور بی‌کلام ۲۰۱۹ اقدام به اعلام فراخوان دریافت آثار خود می‌کند.

این رقابت به‌طور انحصاری به کتاب‌های مصور بی‌کلام اختصاص دارد که کار سازمان‌دهی آن به‌تازگی توسط شهر مولازو و سازمان بین‌المللی شهرهای کتاب انجام گرفته است.

توضیحات

شهر مولازو و انجمن مونتریگو پیس دِی لایبری، سازمان بین‌المللی شهرهای کتاب IOB، با حمایت کارسوزیا اِدیزیونی و با همکاریِ بازارچۀ کتاب کودک بولونیا، شورای بین‌المللی کتاب جوانان ایتالیا (IBBY Italia)، وزارت میراثِ فرهنگی و امور فرهنگی ایتالیا (MiBACT) اولین دوره از رقابت بین‌المللی تصویرسازی کتاب‌های مصور بی‌کلام را برگزار می‌کند.

پروژه‌های کتاب مصور و چاپ نشده که هدف آز آنها منحصراً روایت داستانی از طریق تصویرسازی است می‌توانند با شرکت در رقابت کتاب بی‌کلام از شانس برنده شدنِ جوایز نقدی به همراه امتیاز نشر بهره­مند شوند. با توجه به آنکه کتاب‌های مصور و زبان بصریِ تصویرسازی‌ها و نگاره‌ها به‌هیچ‌وجه مادونِ زبان نوشتار نیستند، رقابت کتاب مصور با توانِ فراگیر و پتانسیلی که برای چیره شدن بر انواع محدودیت‌های زبانی و ژانری در اختیار دارد از تمامی مألفان و تصویرسازان دعوت می‌کند تا طرح دراندازند و کتابی را طراحی کنند که به‌طور اخص جهت روایت داستانی از طریق تصویرسازی در موضوعی ایجاد شده و هدف آن گروه گسترده و متنوعی از خوانندگان عام، فارغ از سن و جنسیت، باشد.

 

راهنما

هر یک از مؤلفان می‌توانند بین ۱ تا حداکثر ۳ کتاب چاپ نشدۀ خود را برای شرکت در این رقابت ارسال کنند.

در کتاب‌های ارسالی استفاده از هیچ واژه‌ای، به‌استثنای عنوان و زیر عنوان، جایز نیست. داستان کتاب باید تنها از طریق تصویرسازی‌ها قابل درک و از انسجام سبکی و داستانی برخوردار باشد. هیچ محدودیتی در ارتباط با گروه سنی خوانندگان کتاب وجود ندارد و موضوع کتاب‌ها آزاد است.

هیچ یک از پروژه‌های کتابی که در تصویرسازی‌هایشان واژگان یا متن به‌کاررفته باشد برای انتخاب پذیرفته نخواهند شد. کتاب‌های سه‌بعدی، کارتون‌ها و کمیک استریپ های بی‌کلام و «کتاب‌های رنگ آمیزی» قابل قبول نیستند. افزون بر این کتاب‌های حاویِ تصاویر عکاسی و تصویرهایی که با تعاریف حاضر از تصویرسازی همخوانی ندارند جهت شرکت در این رقابت انتخاب نخواهند شد.

تصویرسازی نمایش داده در پروژه‌های کتاب می‌توانند به‌صورت رنگی یا سفید باشند و هیچ محدودیتی به لحاظ به‌کارگیری تکنیک ها و مدیوم‌های دیجیتال یا سنتی دراین‌ارتباط وجود ندارد.

پروژه‌های کتاب باید به‌صورت صفحات روبه­رو هم (در قالب باز ۵۷ سانتی‌متر در ۵/۲۸ سانتی‌متر) از راست به چپ ارائه شوند. همچنین شمار ثابت صفحات روبه‌رو هم باید شامل ۱۴ صفحۀ دوتایی در فرمت ۵۷ سانتی‌متر در ارتفاع ۵/۲۸ به‌علاوۀ کاور پشت و جلو باشد.

پروژه‌های کتابی که در فرمت‌های دیگری، جزء آنچه در بالا گفته شد، ارسال شوند یا شمار صفحات دوتایی آنها از تعداد مشخص شدۀ فوق بیشتر یا کمتر باشد برای شرکت در این رقابت پذیرفته نخواهند شد.

پروژه‌های کتاب باید دقیقاً مطابق دستورالعمل زیر ارائه شوند:

  • داستان کتاب باید شامل ۱۴ صفحۀ روبه‌رو به هم، به انضمام کاورهای پشت و جلو، در فرمت مذکور باشد. تمامی تصویرسازی‌های داخلی کتاب و تصویرسازی کاور نهایی باید شماره‌گذاری شوند.
  • همراه تمامی پروژه‌های ارسالی به رقابت باید صفحه‌بندی مخصوص به آنها نیز تهیه شود. این صفحه‌بندی باید به‌صورت یک فایل دیجیتال با حداکثر حجم ۱۰ مگابایت، در قالب باکیفیت PDF ارسال شوند.
  • صفحه‌بندی نهایی کار باید تنها به‌صورت یک فایل دیجیتال در قالب یک فایل PDF باکیفیت بالا پیش از ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) ارسال شود.

 

گروهی از داوران بین‌المللی بین ۵ تا ۱۰ اثر منتخب را از میان کتاب‌های طراحی شده انتخاب می‌کنند که این آثار در بازارچۀ کتاب بولونیا بنمایش درخواهند آمد.

کتاب برنده در مراسم اهدای جایزه در اوت ۲۰۱۸ در مونتریگو (تاسکانی، ایتالیا) ارائه می‌شود.

 

آخرین مهلت: ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷)

واجدان شرایط: شرکت در این رقابت برای تمامی تصویرپردازان ۱۸ سال و بالاتر از اقصی نقاط جهان آزاد است، منوط به آنکه آثار آنها پیشتر به چاپ نرسیده باشند.

جوایز:  ۴ هزار و ۵۰۰ یورو

هزینه ورود : ۵۰ یورو

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این رقابت به سایت رسمی فراخوان مراجعه کنید.

About

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا