فراخواننقاشی و طراحی

دومین رقابت بین المللی چاپ دستی اِکس – لیبریس ۲۰۱۸

دومین رقابت بین المللی اِکس – لیبریس که توسط انجمن فرهنگیِ Officine Incisorie برگزار می شود اقدام به اعلام فراخوان خود برای دریافت آثار هنرمندان می کند.

این دوره از رقابت با موضوع جهان داستان های جن و پری برگزار می شود.

موضوع داستان های جن و پری به دوران کودکی ما باز می گردد، به داستان های مادرانمان که کنار تخت درهنگام خواب ما را همراهی می کردند، به مادربزرگ هایی که در برابر اجاق می نشستند و برایمان داستان می خوانند، به خاطرۀ زمان هایی که سپری شده اند. در انتها چه چیز از خاطرۀ آن داستان ها و رویاهایی که به آن گوش سپردیم در ما باقی مانده است.

زایش این حکایت ها در قالب سنت هایی بوده است و بصورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر منقل شده و در ادامه در کتاب های مصور گردآوری شده اند تا محرک قوۀ تصور و خیال خوانندگان کوچک باشند.

رسالت داستان های جن و پری در نیروی درمانبخشی جادویی و اهمیت راستینِ آموزشی آن است.

این رسالتی است که ممکن  است همواره حاوی پیام اخلاقی روشنی همانند داستان های جن و پری نباشد، اما می تواند خواننده را بر آن دارد تا در راه تحقیق و پژوهش، رشد و تأیید خویشتن گام بردارد.

انجمن فرهنگیِ Officine Incisorie در دومین دورۀ این رقابت قصد دارد تا این سنت شفاهی را به دست حکاکان ارتقا دهد. هدف از برگزاری این رقابت پیدا کردن حلقۀ مشترکی برای پیوند دادن مردم سراسر دنیا از طریقِ حکایت های عامه است. از این رو از هر یک از هنرمندان خواسته می شود تا یکی از داستان های جن و پری را به انتخاب خود ارائه دهند. داوران این رقابت علاوه بر جنبه های فنی و منحصر بفرد، تعهد هنرمندان در امر پژوهشگری دربارۀ داستان های جن و پری را نیز مدنظر قرار می دهند.

 

دستورالعمل:

هر یک از هنرمندان باید یکی از داستان های جن و پری در فرهنگ ها و سنت های عامه را به انتخاب خود ارائه دهند. تعهد هنرمندان در پژوهشگری در خصوصِ داستان های جن و پری کمتر شناخته شده در نزد عامۀ مردم و داستان هایی که به نوعی گواهی بر فرهنگ سرزمین مادریشان باشد ارج نهاده می شود.

هر یک از هنرمندان می توانند حداکثر تا ۳ اثر را در رقابت شرکت دهند. ۵ نمونه به ازای هر اثر ارسالی لازم است.

اطلاعات زیر باید در پشت آثار درج شوند:

  • سال تولید اثر
  • تکنیک استفاده شده
  • نام و نشانی هنرمند
  • داستان جن و پری الهام بخش هنرمند

افزون بر این اطلاعات باید به یکی از زبان های اروپایی نوشته شود.

 

تکنیک های مجاز در خلق آثار شامل موارد زیر است:

  • اِچینگ (etching) (چاپ فلزی با اسید)، اکواتینت (aquatint) (چاپ فلزی با اسید)، درای پونت (dry-point)، بلک منر (black manner)، سافت وارنیش (soft varnish)، بِرین (burin)
  • چاپ چوب (وود کات)، لینولئوگرافی (linoleography)
  • چاپ سنگی (لیتوگرافی)

 

استفاده از تکنیک های حکاکی تجربی جایز است، البته تا جاییکه که نقشِ حکاکی اصلیِ مستقیم غالب باشد. آثاری که با استفاده از تکنیک های مونو تیپیکال خلق شده اند در این رقابت پذیرفته نمی شوند.

 

ملزومات آثار ارسالی:

حداکثر اندازۀ آثار ارسالی برای رقابت بین المللی چاپ دستی اکس – لیبریس نباید از ۱۴ در ۱۴ سانتی متر تجاویز کند. اندازه ای کاغذی نباید بیشتر از ۲۱ در ۲۹ سانتی متر باشد.

اثار ارسالی باید حاوی عبارت « Ex-Libris Officine Incisorie 2018» بعلاوۀ نام داستان جن و پری باشند.

 

ارزیابی آثار توسط داوران بر اساسِ معیارهای زیر انجام می شود:

  • انتخاب داستان جن و پری (در ارتباط با جستجو برای داستان های مرتبط با سنت های عامه)
  • رعایت منابع مکتوب
  • کیفیت فنی و رعایت تکنیک ها
  • اصالت کار هنرمند

 

مهلت ارسال: ۲۷ ژانویه ۲۰۱۹ (۷ بهمن ۱۳۹۷)

واجدان شرایط: شرکت در این رقابت بین المللی برای تمامی هنرمندان از اقصی نقاط جهان آزاد است.

هزینۀ ورود: ۱۰ یورو

جوایز: نمایشگاه انفرادی برای نفر اول که کار سازماندهی آن را Officine Incisorie برعهده خواهد داشت. به برندۀ نهایی و ۱۰ هنر منتخب کاتالوگ نمایشگاه اهدا می شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دومین رقابت بین المللی چاپ دستی اِکس – لیبریس ۲۰۱۸ و ثبت نام به سایت فراخوان مراجعه کنید.

http://www.officineincisorie.it/secondo-concorso-internazionale-ex-libris-officine-incisorie-2018/

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا