اخبار هنرهای تجسمیاخبار هنری

برگزیت و مشکلات پیش روی گالری های بریتانیایی

گالری تات به تازگی اقدام به برگزاری نمایشگاهی فصلی کرد که طی آن بیش از هر زمان دیگری موفق به فروش بلیط در بریتانیا شد.

اما اکنون مشخص شده که این گالری در نمایش هفته ون گوگ و بریتانیا، به دلیل مسائل دیپلماتیک منتج از برگزیت، بر سر به امانت گرفتن شاهکارهای هنری از گالری های اروپایی به مشکل خورده است. این نگرانی که در اوضاع آشفتۀ متعاقب خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا امکان بازپس گیری این شاهکارهای هنری وجود دارد یا خیر؟

به گفته گاردین، دولتهای هلند و بریتانیا به مالکان هنری که قصد ارسال آثار هنری خود به بریتانیا را داشته اند، این تضمین را داده اند که حتی در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون رسیدن به توافقی دوجانبه، این آثار مشمول مالیات های سنگین گمرکی نخواهند شد.

پیشتر موزه ها و گالری های بریتانیایی هشدارهایی را در خصوص نگرانی مؤسسات اروپایی پیرامون امانت دادن آثار هنریشان بصورت غیر علنی دریافت کرده بودند. اما این نگرانی ها در ارتباط با نمایش ون گوگ بیشتر بود، زیرا قرار بود این نمایشگاه دقیقا دو روز قبل از اجرای برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار شود.

بر  اساس گفتۀ منابع وابسته به دولت هلند: سفر به انگلستان هیچگاه مسئله ساز نبوده است، اما برخی موزه ها می خواهند از این امر مطمئن شوند که آیا امکان بازپس گیری آثار هنریشان وجود دارد یا نه؟ آنها نیاز به تضمینی دارند که آثارشان دقیقا در زمان تعیین شده و بدون آنکه مشمول مالیات های گمرکی سنگین شوند بازپس داده می شوند.

سفارتخانه های بریتانیا و هلند از وزارتخانه های فرهنگی هر دو کشور تقاضای مداخله کرده اند، طبق آخرین مذاکرات انجام گرفته با اعضای اتحادیه اروپا این درخواست مطرح شد که حتی در صورت عدم توافق با بریتانیا آثار هنری امانت داده شده به این کشور، پس از پایان نمایش و در هنگام بازگشت به هلند جزوء «کالایی عودت داده شده» بحساب آورده و در نتیجه شامل معافیت مالیات شوند.

وبکی هوتز مسئول موزه کرولر مولر در شهر اوترلو هلند می گوید: ما می خواهیم مطمئن شویم ( پیش از به امانت دادن حتی یک اثر هنری) که اطلاعات لازم در خصوص آنچه قرار است روی دهد را در اختیار داریم، و این مسئله ای است که هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. پس ما تمام سناریوهای مختلف را بررسی می کنیم.

دولت بریتانیا و تات هردو دستورالعمل هایی را ارائه اداده اند، موزه حتی به بررسی تضمین های مطلوب بر پایه گمرک هلند و بیمه و کمپانی های حمل و نقل گالری ها پرداخته است. دست آخر با وجود عدم ارائۀ تضمینی محکم و نیز با وجود شرایط نامعلوم پیش رو، موزه هلندی تصمیم به پذیرش این ریسک و ارسال آثار هنریش گرفت.

هوتز در ادامه افزود که: ما همیشه ریسک های موجود را ارزیابی می کنیم، این بخشی از روشی است که ما آثار هنریمان را به امانت می دهیم. اما در این مورد خاص ارزیابی ریسک های موجود کمی دشوار است، زیرا مشکل بتوان بفهمید دقیقا با چه ریسک هایی مواجه خواهیم بود. نمی دانم چرا اما دید مثبتی به اتفاقات پیش رو دارم. گاهی اوقات شما فقط باید از [یک موزه همکار] حمایت کنید و این امر برای ما بسیار مهم است.

سخنگوی دپارتمان فرهنگ و رسانه و هم چنین سخنگوی تات بر عدم ایجاد هرگونه مشکل در روند برگزاری این نمایش تاکید داشته و افزوده اند که روابط مبادلاتی همچنان بر پایه شرایط گذشته و معافیت مالیاتی انجام می پذیرد و آثار هنری مشمول تعرفه های گمرکی نخواهند بود.

این نمایش با حضور ۵۰ اثر از ون گوگ که به گفتۀ تات الهام گرفته از بریتانیا و هنرمندان بریتانیایی بوده است در تاریخ مورد نظر برگزار شد. با وجود به تعویق افتادن اجرای برگزیت اما نگرانی ها همچنان وجود دارد. فارغ از جایگاه مبادلاتی بریتانیا و سابقۀ طولانی مبادلات و حراجی های هنری در این کشور، مسئله گمرک و بیمه و حمل و نقل آثار هنری گریبان گالری ها و موزه های بریتانیا را نیز گرفت.

منبع: گاردین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا