اقتصاد هنردسته‌بندی نشده

آرت بروکسل 2025: جشنی جهانی از هنر معاصر و جامعه

آرت بروکسل، یکی از پیشروترین بازهایِ هنر معاصر اروپا، چهل‌و‌یکمین دوره خود را از 24 تا 27 آوریل 2025 در محل تاریخی بروکسل اکسپو به پایان رساند و 24,776 مجموعه‌دار، کیوریتور و علاقه‌مند به هنر را جذب خود کرد. این نمایشگاه با حضور 165 گالری از سراسر جهان، ترکیبی پویا از هنرمندان برجسته و نوظهور را به نمایش گذاشت و جایگاه بروکسل را به عنوان مرکزی پویا برای هنر معاصر تثبیت کرد. در این مطلب نگاهی داریم به برجسته‌ترین بخش‌هایِ این رویداد، فروش‌های برتر گالری‌ها و ابتکار خیریه رکوردشکن کیک‌کانسر[1].

بستری متنوع برای کشف هنری

در آرت بروکسل 2025 مجموعه‌ای منتخب از 165 گالری ارائه شدند که در آن آثاری متنوع در پنج بخش مجزا به نمایش گذاشته‎شد: پرایم[2] (برای هنرمندان   تثبیت‎شده و آن‌هایی که در میانه مسیرحرفه‌یشان هستند)، دیسکاوری[3] (استعدادهای نوظهور)، ’68 فوروارد[4] (هنرمندانی که بین سال‌های 1968 تا 2000 به خلق اثر هنری اشتغال داشته‌اند)، سولو[5] (ارائه‌های انفرادی ‌هنرمندان) و اینوایتد[6] (گالری‌هایی که مدل‌های سنتی گالری را به چالش می‌کشند). بخش جدید ’68 فوروارد که بر آثار از زمان تأسیس نمایشگاه تا امروز تمرکز داشت، با معرفی دوبارۀ رویکردهایِ برجسته به مخاطبان امروزی، بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرد. ارائه‌های سولو نیز به دلیل نمایش‌های جسورانه و متمرکز مورد تحسین قرار گرفتند.

برندۀ  بخش انفرادی ۲۰۲۵: ژولین کروزه 

برگزاری این نمایشگاه در بنای نمادینِ آرتِ دکویِ بروکسل اکسپو[7]، که از سال 1933 مقابل آتومیوم[8] ساخته شده، سبب شد تا فضای باشکوه آن به جو پویای این دوره بیفزاید. این رویداد میزبان مخاطبانی اغلب بین‌المللی بود، به‌طوری‌که 30 درصد از بازدیدکنندگان  افرادِ خارجی بودند و 64 گروه موزه‌ای و کلکسیونری، از جمله موزه سورساک[9]، پاله دو توکیو[10] و دِمرود[11]، در آن شرکت کردند. آرت بروکسل اعلام کرد که دوره چهل و دوم آن نیز از 23 تا 26 آوریل 2026 در بروکسل اکسپو برگزار خواهد شد که نوید دهندۀ نقطۀ عطفی دیگر در این رویداد خواهد بود.

گالری‌های برتر و فروش‌های درخشان

نمایشگاه از فروش‌های گسترده در تمام بخش‌های خود خبر داد و مجموعه‌داران آثار هنرمندان برجسته و نوظهور را خریداری کردند. گالری‌های برجسته شامل موارد زیر بودند:

ای‌دی‌زد (لیسبون)[12]: 92 درصد از آثار خود را که توسط چهار هنرمند زن ارائه شده بود، فروخت، از جمله دو نقاشی روغنی روی چوب از اسمه هودسول[13] (هر کدام 25,000 یورو) و دو نقاشی از شیون وانگ[14] (هر کدام 25,000 یورو). این گالری بازگشت خود را برای سال 2026 تأیید کرد.

نیوچایلد (آنتورپ): [15]ارائه تک‌نفره اندرو سندور[16] را به‌طور کامل فروخت و آثار این هنرمند در مجموعه‌هایی در بلژیک، هلند، کلمبیا، آمریکا و امارات متحده عربی جای گرفت. فروش‌های دیگر شامل آثاری از مادلین بیالکه[17] و دالتون گاتا گارسیا[18] بود که بین 4,000 تا 50,000 یورو قیمت داشتند.

رودولف یانسن (بروکسل)[19]: حدود 20 اثر، از جمله ارائه تک‌نفره متیو هانسل[20] که به‌طور کامل فروخته شد (9,000 تا 40,000 یورو) و دو مجسمه از مجموعۀ «لاستیک‌هایِ خودرو» از ویم دل‌ووی[21] (هر کدام به قیمت 120,000 یورو) در این گالری به‌فروش رفت. در مجموع 60 درصد فروش‌ها به مجموعه‌دارانِ بین‌المللی اختصاص داشت.

روسی کلنر (برلین)[22]: غرفه بخش دیسکاوری خود که نقاشی‌هایِ از آدام لوپتون[23] را نمایش می‌داد، به‌طور کامل فروخت و خریدارانی از آلمان، بلژیک، دانمارک و لهستان داشت.

گالری تمپلون (پاریس، بروکسل، نیویورک): [24]با ارائه تک‌نفره آنتوان روژیه فروش‌های قوی داشت و آثار آن بین 22,000 تا 40,000 یورو قیمت‌گذاری شده بود.

عملکردهای قابل‌توجه دیگر مربوط است به گالری توماس فوکس (اشتوتگارت)[25] با فروش 14 اثر، از جمله 9 نقاشی از لوگان تی. سیبرل[26] (4,000 تا 15,000 یورو)، و گالری آنی مولنار (بوداپست)[27] که اثری مهم از رادنکو میلاک[28] را به قیمت 30,000 یورو فروخت. تنوع فروش‌ها، با قیمت‌هایی از 2,000 تا 120,000 یورو، نشان‌دهندۀ جذابیت نمایشگاه برای مجموعه‌دارانِ جدید و با تجربه بود.

برندۀ بخش دیسکاوری ۲۰۲۵: توماس ورسترتن 

صداهایی از جامعه هنری

نمایش‌دهندگان و مجموعه‌داران به‌طور یکسان از انرژی پویا و فضای دوستانه نمایشگاه تمجید کردند. نِلی فرهایرن[29]، مدیر آرت بروکسل، اظهار داشت: «آرت بروکسل با قدرت آغاز شد، واقعاً یک دوره استثنایی. جو در راهروها پویا و مثبت بود و منجر به فروش‌هایی در سراسر نمایشگاه برای گالری‌های نوظهور و برجسته شد.»

خاویر هوفکنس[30] از گالری خاویر هوفکنس (بروکسل) گفت: «امسال با ارائه تک‌نفره والتر سوئنن[31]، یکی از مشهورترین هنرمندان بلژیک، بسیار ویژه بود. واکنش به آثار او بسیار رضایت‌بخش و یادآوریِ زیبایی از قدرت جامعۀ هنریِ شهر ما بود.»

روسی کلنر[32] از گالری روسی کلنر (برلین) اظهار داشت: «آرت بروکسل امسال تجربه‌ای عالی برای ما بود، زیرا در همان روز اول نمایشگاه نیمی از نقاشی‌های آدام لوپتون را فروختیم.» گونوائل لونای از آلمین رش (بروکسل)[33] نیز افزود: «که مایۀ خوشحالی ما بود که پذیرایِ طیفِ گسترده‌ای از مجموعه‌دارانِ مشتاق، چه از حوزۀ هنریِ پویایِ داخلِ بلژیک و چه خارج از آن، بودیم.»

کلکسیونر یوست فانهارنتس[34] با شور و شوق فراوان گفت: «مردم شاد زیادی دیدم، آثار هنری خوب و مقرون‌به‌صرفه‌ی فراوان، و اشتیاق و علاقه زیادی از طرف مجموعه‌دارانِ داخلی و بین‌المللی و همچنین گالری‌داران. سازماندهی نمایشگاه نیز درجۀ یک بود!» کلکسیونر هلندی کاسپر ون در کروک[35] نیز با برجسته‌سازیِ گالری‌هایِ مورد علاقه‌اش، از جمله هارلن لوی و پی420 بولونیا، از «انرژی دلپذیر» نمایشگاه تمجید کرد.

تأثیر رکوردشکن کیک‌کانسر

یکی از نقاط برجسته آرت بروکسل 2025، کیک‌کانسر کالکشن بود که بیش از 100,000 یورو برای تحقیقات سرطان کودکان جمع‌آوری کرد—رکوردی برای سومین دوره آن. این طرحِ ابتکاری که توسط زوئی گری از بوزار[36] کیوریت شد، دیواری «متحرک» از 200 اثر در اندازه‌ی کارت‌پستال از هنرمندانِ گالری‌های شرکت‌کننده را به نمایش گذاشت که هر کدام به‌صورت ناشناس به قیمت 400 یورو فروخته شد. این دیوار مدام در حال تغییر، که نام هنرمند را پس از خرید آشکار می‌کرد، بازدیدکنندگان را مجذوب خود ساخت و تأکید بود بر تعهد نمایشگاه به بازنمایاندنِ تأثیرِ اجتماعی. تمام عواید این فروش به حمایت از رسالتِ بنیاد کیک‌کانسر در جهت تآمین مالیِ درمان‌های نوآورانه سرطانِ کودکان اختصاص یافت.

صحنه هنری پویای بروکسل

آرت بروکسل 2025 با هنگامه‌ی فرهنگیِ پررونقی در بروکسل هم‌زمان شد، که رویدادهایی مانند گالری نایت در 23 آوریل، که گالری‌ها از ساعت 6 تا 9 شب درهای خود را به سوی علاقه‌مندان به هنر باز می‌کردند، بر شدت و تاثیر آن افزود. مؤسسات شریک و همکار دیگر نظیر مرکز هنرهای زیبایِ بروکسل،ِ بوزار[37]، با نمایش «وقتی ما را می‌بینیم: یک قرن فیگوراسیون سیاه در نقاشی»  ومرکز هنرهایِ معاصرِ ویلز[38] با نمایشِ «موانعِ» ویلم اوربیک[39] و «پاتوا/پاتویسِ» پائولو نازارت[40]، به این هیجان افزودند،. این نمایشگاه‌ها، در کنار آرت بروکسل، میراث غنی هنری و روح پیشرو بروکسل را برجسته کردند.

چرا آرت بروکسل می‌درخشد

آرت بروکسل 2025 جایگاه خود را به‌عنوان رویدادی تثبیت کرده است که باید به دیدن آن رفت. رویدادی که ترکیبی است از یک برنامه‌ریزی جسورانه، دسترسی بین‌المللی و جامعه‌ای پذیرا. بخش‌های کیوریت‌شده، فروش‌های قوی و ابتکارات تأثیرگذاری مانند کیک‌کانسر آن را به بستری حیاتی برای هنرمندان، گالری‌ها و مجموعه‌داران تبدیل کرده است.

ترجمه شده در کارگاه ترجمه فرد


[1] KickCancer

[2] Prime

[3] Discovery

[4] 68 Forward

[5] Solo

[6] Invited

[7] Art Deco Brussels Expo

[8] Atomium

[9] Sursock Museum

[10] Palais de Tokyo

[11] TheMerode

[12] ADZ (Lisbon):

[13] Esme Hodsoll

[14] Shiwen Wang

[15] Newchild (Antwerp)

[16] Andrew Sendor

[17] Madeleine Bialke

[18] Dalton Gata Garcia

[19] Rodolphe janssen (Brussels):

[20] Matthew Hansel

[21] Wim Delvoye

[22] Russi Klenner (Berlin)

[23] Adam Lupton

[24] Galerie Templon (Paris, Brussels, New York)

[25] Galerie Thomas Fuchs (Stuttgart)

[26] Logan T. Sibrel

[27] Ani Molnár Gallery (Budapest)

[28] Radenko Milak

[29] Nele Verhaeren

[30] Xavier Hufkens

[31] Walter Swennen

[32] Russi Klenner

[33] Gwenvael Launay of Almine Rech (Brussels)

[34] Joost Vanhaerents

[35] Casper van der Kruk

[36] Zoë Gray of Bozar

[37] BOZAR

[38] WIELS

[39] Willem Oorebeek

[40] Paulo Nazareth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا