از کپی رایتینگ چه باید بدانیم؟

تعریف کپی رایتینگ:
کپی رایتینگ (copywriting) یا نوشتن متنهای تبلیغاتی چند وقتی است در ایران مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه کپیرایتینگ در کشور ما یک اتفاق تازه نیست، اما اینروزها شرکتها و موسسات کوچک و بزرگ، به نقش مهم این حرفه در ارتقای کسب و کار خود پی بردهاند. گسترش اینترنت در ایران و دسترسی به شبکه جهانی وب نیز از دیگر دلایل گرایش سازمانها به استخدام کپیرایتر به منظور جذب مشتری از این بازار مجازی است.
کپی رایتر کیست؟
کپی رایتر کسی است که علاوه بر تخصص در زبان، با روشهای فروش و بازاریابی هم آشناست و از آن در نگارش متن در وبسایت، کاتالوگ و بروشور، شعارها و آگهیهای تبلیغاتی، ایمیل، شبکههای اجتماعی و بهطور کلی اطلاعرسانی و تبلیغ کالا، خدمات و یا رویدادها استفاده میکند. آشنایی با فرهنگ مردم جامعه و آگاهی از شرایط و تحولات اجتماعی نیز از دیگر نکاتی است که یک کپیرایتر باید آنها را درنظر بگیرد. کپی رایتر باید علاوه آشنایی با هنر نویسندگی، تکنیکهای مارکتینگ و فروش را هم بداند و از آنها در کپی رایتینگ استفاده کند.
به گفته سجاد بهجتی : در واقع Copywriter و Content Writer یکی نیستن،
کپی رایتر شخصیه که دانش بازاریابی خوبی داره و متن های متقاعد کننده مینویسه برای اینکه مخاطب رو راضی به انجام کاری کنه، مثلا پر کردن فرم عضویت، برقرای تماس تلفنی و … ، کپی رایتر مشخص میکنه چه چیزی به چه کسی در چه زمانی و چطور بیان شه تا بیشترین تاثیر رو داشته باشه. از این ۴ مورد ۳ مورد اول دانش بازاریابی میخواد و ۱ مورد آخر دانش نویسندگی.
نویسنده محتوا ، بیشتر دانش نویسندگی داره و خوب بلده داستان نویسی کنه و یک موضوع رو شرح و بسط بده و از طرفی مخاطب رو آموزش بده و همراه کنه، در خصوص مشکلی که مخاطب داره متنی بنویسه و با زیبایی ادبی مخاطب رو همراه کنه، و برای اینکار توانمندی شبیه مهارت روزنامه نگاری نیاز داره.
کپیرایتینگ ترکیبی است از فن نویسندگی و علوم بازاریابی و فروش و کپیرایتر کسی است که برای افراد، شرکتها، برندها و یا هر مجموعهای که قصد ارایه کالا یا خدمات داشته باشد، مطلب مینویسد.
کپی رایتینگ گستره وسیعی را در برمیگیرد؛ از نوشتن شعارها و متون مختلف در سایتها و بنرهای تبلیغاتی آنلاین گرفته تا بروشورها و کاتالوگهایی که به صورت فیزیکی به مخاطب داده میشود.
کپی رایترینگ به درد چه نوع کارهایی میخورد؟
کاربردهای کپیرایتینگ چیست؟ همه نوع حرفهای میتواند از کپیرایتینگ در مسیرِ برندینگ بهره ببرد. اگر یک هنرمند هستید، داشتنِ مهارتِ کپیرایتینگ در برندیگِ شخصیتان اثربخش خواهد بود. اگر صاحبِ یک بنگاهِ تجاری کوچک یا بزرگ هستید، حضورِ یک کپیرایتر تا حد قابلِ قبولی روی فروشتان اثرِ مثبت میگذارد.
فروشِ بیشتر، تبدیلِ مشتری به تبلیغکننده، برندسازی (خلقِ هویت و شخصیت برای یک بنگاه تجاری) و برانگیختنِ احساسات در مشتری از کلیترین کاربردهای کپیرایتینگ است.
چه کسانی میتوانند کپیرایتر باشند؟
این یک سؤالِ کلیست و من از سؤالاتِ خیلی کلی فرار میکنم! ولی میتوانم بگویم: نویسندگان، میتوانند کپیرایترهای خوبی باشند.
همۀ نویسندگان؟ نه، قطعاً نویسندگانی که مهارتهای لازم را ندارند هرگز کپیرایترهای خوبی نخواهند شد.
نویسندگان کپیرایترهای خوبی میشوند، اگر مهارت کسب کنند.
نویسندگان مزیتِ آشنایی با زبانِ فارسی و اصول را دارند. ادا در نمیآورند و اگر واقعاً نویسنده باشند، لحن، ادبیات و قدرتِ اثرگذاری کلمات را میشناسند.
چه چیزی در پیش روی ماست؟
حالا ما بهطور کامل عصر بازاریابی دیجیتال را درک کردهایم. در این شرایط آیندهنگری بسیار مهم است تا همواره تلاش کنیم در نقطه صعودی نمودار پیشرفت خود قرار بگیریم.
بازاریابی بوسیله اینترنت متحول شده است که منجر به بهنیهسازی موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، موبایل و… شده است؛ در این شرایط کپی رایترها باید از خود چالاکی و زبردستی نشان دهند تا هنگام مواجه شدن با تغییرات کاملاً با آنها سازگار باشند.
بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از روشهایی که بوسیله تکنولوژی قرار است دنیای کپی رایت را تغییر دهد و ببینیم چطور نویسندگان نیاز است بصورت مداوم با آنها خود را تطبیق دهند:
اصلاح محتوا از غلطهای املائی و یا دستور زبانی
در آینده، کپی رایت هیچ جائی برای اشتباهات املائی و یا حتی نوشتهای ضعیف در خود نمیگذارد. این موارد تنها در گذشته بخشودنی بودهاند که با وجود برخی اشتباهات گرامری یا املائی، باز هم سایت شما مورد بازدید قرار میگرفت.
در عصر حاضر برای اصلاح خطاهای گرامری و ساختاری، نرم افزارها با هوشمندی بیشتری عمل میکنند؛ بنابراین کپیِ آنلاین بزودی قرار است بسیار جلا یافتهتر از قبل شود و امید است که جذابتر از هر زمان دیگری باشد. خدمات ویراستاری کپی نیز در حال حاضر در همه جا حضور دارند.
آزمایشهای A- B بهصورت پیشرفته در کپی رایت
تکنولوژی به صورت فزایندهای آزمایش هریک از عناصرِ کپیِ آنلاین را آسانتر کرده است. شما میتوانید از نتایج برآمده از این آزمایشات، برای خلق بهترین کپی رایت استفاده کنید. این نتایج همچنین افقهای آینده را برای نویسنده روشن میکند تا تنها آنچه واقعا مورد تقاضا و مرتبط است را با قابلیت تبدیل بالا خلق کنند.
این نرمافزارها هم اکنون نیز برای کمک به نویسندگان در بازار موجود هستند تا سرفصلهایی به صورت خودکار اضافه کنند که دقیقاً متناسب با هدف آنها باشد (شما میتوانید به برنامهی تجزیه و تحلیل سرفصل در CoSchedule مراجعه کنید تا سرفصل بالقوه شما را رتبهبندی کند).
این بدان معنی است که هنر نویسندگی تبدیل به علم نویسندگی شده است؛ زیرا ما برای جلب توجه بیشتر خواننده یا موتورهای جستجو بر مبنای الگوریتمها و فرمولها، متن خود را دستکاری میکنیم.
بهبود و اصلاح متون کهنه با هدف سئو در کپی رایت
اصلاح محتوای قدیمی توسط کپی رایترهای سئو و ویراستاران کپی کمک میکند تا جان تازهای به متن کهنه خود بوسیله اهداف سئو بدهید. یک وبلاگ ممکن است ترافیک زیادی نداشته باشد، امّا اگر متن مورد نظر را با کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود بهینه سازی کنید، احتمالاً شروع به جذب خوانندگان بیشتری خواهید کرد.
پس نویسندگان این دوره تنها در صدد خلق متنی نو با استفاده از کپیهای جدید نیستند؛ بلکه آنها میتوانند متون قدیمی خود را نیز اصلاح می کنند.
تکنیکهای ایدهپردازی جدید در کپی رایت
در حال حاضر نرمافزارهای جدیدی به بازار آمده است که به نویسندگان کمک میکند که ایدههای محتوایی خود را بر مبنای برخی کلمات کلیدی تولید کنند. این کلمات کلیدی در حقیقت با موضوعات و علائق مخاطبان هر تخصص در ارتباط است (شما میتوانید به ابزار ارجاع ایده برای برنامه Oz Content مراجعه کنید).
این برنامه به ساده کردن فرآیند نویسندگی کمک میکند در ضمن به آنها ایدههای تازهای میدهد که از ایدههای بدون هدف و برنامهریزی بهتر است.
اینها تنها یک سری از روشهایی هستند که ما انتظار داریم تاثیر فزایندهای بر روی آیندهی کپی رایت بگذارند. بر خلاف همه تغییراتی که به ناگزیر رخ خواهد داد، همیشه یک اصل ثابت وجود دارد: هرچه کپی رایترها در خلق محتوایی عالی و جذاب بیشتر خواهان سازگاری با تغییرات باشند و طرز تفکری پیشرو داشته باشند، جایگاه بهتری خواهند داشت و موفقتر خواهند بود.
مثل هميشه عالي بود متشکرم
خیلی خوبه که تفاوت Copywriter و Content Writer رو همه بدونن تا بتونن به بهترین شکل محتوای مناسب تولید کنند و شما به درستی در این مطلب به این تفاوت اشاره کردید.
با سپاس از مطلب خوبتون.